B Zespół Szkół im. Konstytucji 3 Maja w Pobiedziskach Letnisku - Wyprawa na Islandię

19 września 2017 16:33 | Aktualności

Wyprawa na Islandię

W dniach od 08 do 17.08.2017 r. odbyła się długo oczekiwana wyprawa na Islandię, na którą wybraliśmy się w składzie: Julia Grabarkiewicz ,Wojciech Kromólski oraz opiekun Łukasz Dziarski.

Przygoda z Islandią rozpoczęła się od przylotu na lotnisko w Keflavik, skąd organizator wyprawy Haldór Jóhannsson przewiózł nas do stolicy Islandii - Reykjavík, gdzie następnego dnia zwiedzaliśmy m.in. Harpa Concert and Conference Center (budynek ze szkła z salami koncertowymi i konferencyjnymi ), kościół Hallgrímskirkja  i Muzeum Narodowe.

Z Reykjaviku udaliśmy się w podróż na północ Islandii do miasta Akureyri, które położone jest nad fiordem Eyjafjörður.

W trakcie tej podróży podziwialiśmy przepiękne widoki, tzn.: wszechobecne tereny górzyste, kamienne, zielone oraz liczne rzeki, wodospady i oczywiście owce, które można spotkać praktycznie wszędzie. Zwiedziliśmy  Park Narodowy Pingvellir znajdujący się nad brzegiem największego jeziora w kraju – Pingvallavatn. Park zlokalizowany jest w miejscu, w którym łączą się płyty tektoniczne eurazjatycka i północnoamerykańska.

Zobaczyliśmy również drugi co do wielkości lodowiec na Islandii – Langjökull oraz wodospady Hraunfossar i Barnafoss.

W Akureyri zostaliśmy serdecznie przyjęci przez rodzinę Pana Haldóra Jóhannssona. Co ciekawe Pan Haldór okazał się świetnym kucharzem, dzięki czemu mogliśmy zasmakować wiele dań rodem z kuchni islandzkiej. Poznaliśmy w ten sposób jak wygląda życie rodzinne na Islandii. Podczas pobytu w Akureyri odwiedziliśmy biuro Arctic Portal – miejsce pracy Pana Haldóra  oraz zwiedziliśmy Park Narodowy Krossanesborgir. Uczestniczyliśmy również w wykładzie na Uniwersytecie w Akureyri oraz zwiedzaliśmy budynek Szkoły Średniej.

Kolejny dzień wyprawy to zwiedzanie  obszaru wulkanicznego Krafla, na terenie którego zobaczyliśmy krater wulkanu Viti (w języku islandzkim viti oznacza piekło), którego wnętrze wypełnione jest wodą o niebiańskim kolorze. Widzieliśmy jaskinię lawową Grjotagja,  jezioro Mývatn i Centrum dla zwiedzających Landsvirkjun Krafla znajdującym się przy największej elektrowni geotermalnej na Islandii, gdzie dowiedzieliśmy się o wykorzystaniu energii cieplnej z rdzenia Ziemi. Poczuliśmy się również jak na Marsie odwiedzając obszar geotermalny Hverir. Widok był cudowny czego nie można powiedzieć o wdychanym powietrzu, które przesiąknięte jest dwutlenkiem siarki (zapach zgniłych jaj)

Zobaczyliśmy najpiękniejszy wodospad w Europie -  Dettifoss co było niesamowitym przeżyciem, a następnie w ramach relaksu oddaliśmy się kąpieli w wodach geotermalnych w Mývatn Nature Baths. Polecamy wszystkim, mimo że  etap dotarcia z szatni do kąpieliska w stroju kąpielowym nie należy do przyjemnych zwłaszcza, gdy temperatura powietrza wynosi mniej niż 10 °C. Za to temperatura wody w kąpielisku  to ponad 30 °C.

Kolejny dzień to wyprawa do islandzkich miast rybackich Siglufjörður, Ólafsfjörður, Dalvík i Hjalteyri.  Odwiedziliśmy Strytan Dive Center, gdzie dowiedzieliśmy się o podwodnych wyprawach oraz spróbowaliśmy sfermentowanego mięsa rekina. Wybraliśmy się również w  rejs  na obserwację wielorybów, który zaowocował zaobserwowaniem wieloryba warkoczego.

W drodze powrotnej do Keflaviku odwiedziliśmy wodospad Gullfoss składający się z dwóch kaskad oraz zobaczyliśmy jak wybucha gejzer Strokkur – obecnie największy czynny gejzer Islandii. Wyrzuca słup wody na wysokość około 30 metrów. W pobliżu znajduję się gejzer Geysir, który w okresie największej aktywności wyrzucał słup wody na wysokość 70 – 80 metrów. Gejzery te znajduje się w dolinie Haukadalur.

Przez większość pobytu w północnej Islandii mieszkaliśmy  w pensjonacie znajdującym się przy Obserwatorium Aurora w Kárhóll -obserwatorium zorzy polarnej, które ma być niebawem otwarte.

Islandia to przepiękny kraj  pełen natury. Będąc tam przeżyliśmy cudowne chwile, poznaliśmy historię, kulturę i zwyczaje a także wspaniałych ludzi. To też wspaniała lekcja geografii, przyrody i języka angielskiego. Będzie to dla nas niezapomniana przygoda.