Liceum Ogólnokształcące

  Informacja o szkole

Szkoła położona jest w atrakcyjnym miejscu, z dala od ruchu ulicznego, w pobliżu parku krajobrazowego. Dogodny dojazd do szkoły (PKP, PKS, ścieżka rowerowa) oraz jednozmianowa praca, to niewątpliwe atuty. Szkoła jest mała, bezpieczna i przyjazna dla każdego ucznia. Poprzez sport promuje zdrowy styl życia. Pracują w niej profesjonalni, zaangażowani, nastawieni na powodzenie ucznia nauczyciele. Nasze priorytety w nauczaniu to doskonalenie znajomości języków obcych i umiejętności korzystania z technologii informacyjno - komputerowej. Zapewniamy wysoki poziom nauczania, a tym samym powodzenie na egzaminie maturalnym (zdawalność 90 - 100%) i możliwość dalszego kształcenia na studiach wyższych.

Szkoła realizuje kształcenie we współpracy z Komendą Wojewódzką Policji w Poznaniu oraz z Wydziałem Biologii i Hodowli Zwierząt Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, z którymi podpisała umowy partnerskie.

Od 2006 roku prowadzimy wymianę uczniów i nauczycieli ze szkołą średnią w Marktheidenfeld w Bawarii, w ramach której odbywają się zajęcia i wycieczki dydaktyczne, seminaria i imprezy sportowe. Głównym celem tej współpracy jest doskonalenie umiejętności językowych oraz kształtowanie zachowań w duchu przyjaźni, współpracy i tolerancji.

W roku szkolnym 2017/2018 zapraszamy do podjęcia nauki w Liceum Ogólnokształcącym.  Proponujemy do wyboru dwa profile: mundurowy oraz fitness i dietetyka (nowość na rynku edukacyjnym). W obu profilach oferujemy języki obce: angielski i niemiecki.  W zakresie rozszerzonym realizowane będą: język angielski, geografia, matematyka i informatyka. Wyboru dwóch z proponowanych przedmiotów dokona uczeń w trakcie nauki w klasie pierwszej. W przypadku braku zainteresowania podanymi przedmiotami istnieje możliwość ustalenia innego przedmiotu (np. biologii, historii). Liczba godzin przeznaczona na realizację rozszerzeń zostaje skumulowana na dwa lata nauki (klasa druga i trzecia).

W profilu mundurowym w ramach przedmiotów uzupełniających: edukacja policyjna i technologia informacyjna w praktyce, uczniowie będą doskonalić umiejętności pływackie i ćwiczyć elementy ratownictwa wodnego, poznawać podstawy kryptologii i e-commerce.

Zajęcia w profilu mundurowym obejmują treści wskazane przez Komendę Wojewódzką Policji, przydatne w dalszej karierze edukacyjnej i zawodowej. Absolwenci tego profilu po ukończonym szkoleniu otrzymują Certyfikaty oraz dodatkowe punkty w procesie rekrutacji do Policji.

W profilu fitness i dietetyka w ramach przedmiotów uzupełniających: fitness i dietetyka oraz technologia informacyjna  w praktyce, uczniowie zapoznają się z różnymi formami fitnessu (step, indoorcycling, body building), podstawami tworzenia diet, grafiką komputerową i podstawami e-commerce.

Wszystkim uczniom oferujemy fakultety z przedmiotów maturalnych, wykłady i laboratoria na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu, wyjazdy na wykłady otwarte na UAM, udział w wymianie polsko - niemieckiej, wyjazdy do teatru, opery i muzeum, pracę w redakcji gazetki szkolnej i zajęciach artystycznych.

Kryterium przyjęcia do szkoły jest uzyskanie min. 70 punktów w postepowaniu rekrutacyjnym (szczegółowe informacje na stronie internetowej szkoły).

Zapraszamy wszystkich do odwiedzenia naszej szkoły osobiście lub na stronie internetowej www.letnisko.superszkolna.pl.

Odpowiadamy na wszystkie pytania zadane za pośrednictwem naszej strony lub drogą mailową na adres: letnisko_zs@wp.pl i telefonicznie pod numerem 61 8153445.

 

Wydanie szkolnej gazetki NICO

strona 1, strona 2strona 3, strona 5strona 6, strona 7strona 8, strona 9strona 10_11, strona 12


LOSY ABSOLWENTÓW LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO 2013

pobierz opracowanie

 

ulotka_2014_srodek_v22.jpg [800x565]

 

Studniówka 2013/2014

_dsc2703.jpg [800x533]

Dnia 25 stycznia 2014 r. maturzyści Zespołu Szkół  im. Konstytucji 3 Maja w Pobiedziskach Letnisku bawili się w restauracji Aleksandra w Pobiedziskach na balu studniówkowym.

Po oficjalnym powitaniu przez uczniów wszystkich przybyłych gości, uroczystego otwarcia balu dokonała  dyrektor szkoły pani Danuta Larus.  Szykowne dziewczyny w czarnych sukienkach oraz przystojni chłopacy w eleganckich garniturach, obdarowani zostali przez wychowawczynię zielonymi koniczynkami , po czym w rytm muzyki Wojciecha Kilara rozpoczęli bal tradycyjnym polonezem. Po smacznej kolacji rozpoczęła się wesoła zabawa, która trwała do godziny 2.00. Nie zabrakło wspaniałej atmosfery, czerwonych podwiązek oraz wyborów  królowej i króla balu. W czasie części artystycznej, przygotowanej przez uczniów, maturzyści złożyli podziękowania dyrekcji szkoły i nauczycielom, wręczając im przepiękne kwiaty. Z dużym aplauzem przyjęty został  krótki film, wyreżyserowany i nagrany przez uczniów, ukazujący w niezwykle humorystyczny sposób obrady rady pedagogicznej i fragmenty lekcji. Oczywiście w postaci nauczycieli wcielili się maturzyści.

Przez całą noc wszystkim dopisywał świetny nastrój, a ostatniemu tańcowi towarzyszył wszystkim znany i jakże lubiany przebój Czerwonych Gitar „Już za rok matura”. Wieczór ten był zarówno uroczysty i radosny, a teraz, cóż - pozostały nam wspomnienia, zdjęcia i ……. 100 dni do egzaminu maturalnego. Mamy nadzieję, że będzie  on równie  udany, jak miniony bal.

 Barbara Majchrowicz



Dzień Kota 

27 września 2013 r.  (piątek) zaczęliśmy dzień jak każdy inny. Przygotowywaliśmy się do lekcji, douczaliśmy się, spisywaliśmy zadania. Z niecierpliwością oczekiwaliśmy na ostatnie dwie lekcje, na których mieliśmy „sprzątać” świat :P . Pierwsza- maatma. Masakra! Trudne zadania, wzory, działania i inne atrakcje.

Wykończeni odpoczywaliśmy na przerwie, żeby zebrać siły na PP z panią dyrektor. Obawialiśmy się, że będzie nas pytać, więc w wielkim stresie siedzieliśmy cicho i udawaliśmy grzeczne dzieci. Nauczycielka zachowywała się mega poważnie. Kazała schować książki. Na bank będzie kartkówka!

MAAASAAAKRA. Strach się bać.

- Idziemy na dół na apel - oznajmiła nam uroczystym głosem „szefowa”.

Całą klasą zeszliśmy do auli, licząc na to, że apel zabierze całą lekcję. Drzwi były zamknięte, a przed nimi stały Marta i Patrycja (uczennice kl.III LO). Każdemu z nas zmywalnym markerem namalowały kocie noski i wąsy… Wyglądaliśmy komicznie! Gdy weszliśmy do auli byliśmy mega zdziwieni. Muzyka, jury, scena… Co się dzieje?! Co oni z nami zrobią?!

Usiedliśmy na ławeczkach i czekaliśmy…

Każdy rozglądał się i zastanawiał o co chodzi. ,,Halo, Halo! Próba mikrofonu!- Witamy Was na uroczystych obchodach Dnia Kota!”- Powiedziała jedna z uczennic IIILO i poprosiła kilka osób za kurtynę. Zaczęły się konkursy. Dmuchanie mąki, picie mleka, karaoke, owijanki…  folią, „Taniec z Gwiazdami” i najważniejszy punkt programu - PRZYSIĘGA! Klasowe zdjęcie z naszą „KOCIĄ MAMĄ” panią Renatą Połeć i wielkie podziękowania naszym starszym koleżankom i kolegom z  klasy III. Radośni, zadowoleni, zaskoczeni i zmęczeni z mnóstwem wspomnień wróciliśmy do domu. To był fantastyczny dzień. Trzecia klasa spisała się na medal! 

                                          

                                                                                                                           red: uczennice kl.I LO


W dniach 21-24maja 2013 byliśmy na klasowej wycieczce w Karkonowskim Parku Narodowym.

Podróż pociągiem do Karpacza była dość długa, ale my się nie nudziliśmy. Prawdziwe wyzwanie czekało na nas w Karpaczu – obładowani plecakami, bez wcześniejszego treningu, rozpoczęliśmy długą i mozolną wspinaczkę do schroniska Samotnia, w którym mieliśmy nocować. Już po 300 metrach wędrówki bardzo stromą uliczką Karpacza zaczęliśmy modlić się o wypoczynek. Pan Bóg nas wysłuchał – na naszej drodze pojawiła się Świątynia Wang, którą zwiedziliśmy, a przy okazji udało nam się zaczerpnąć tchu. Dalsza wędrówka nauczyła nas umiejętnego rozkładania sił, były też okazje do okazania pomocy koleżeńsakiej. Schronisko Samotnia, położone malowniczo w Kotle Małego Stawu, podbiło nasze serca od wejścia. Noclegi w kilkuosobowych pokojach i nocne rozmowy bardzo nas zjednoczyły - aż żal było zasnąć. Ale cóż, każdego następnego dnia czekały nas inne wyzwania.

Drugiego dnia, po krótkim szkoleniu z panem przewodnikiem, ruszyliśmy na Śnieżkę. Ranek, po nocnym przymrozku, był bardzo rześki a widoki wręcz zapierały dech w piersiach. Okazało się, że nie doceniliśmy potęgi gór i nasze ubrania okazały się zbyt cienkie na takie temperatury. Rozgrzewać musiał nas dobry humor i ostry marsz. A było stromo i wysoko, niejeden z nas dostał zadyszki, ale w końcu dotarliśmy na szczyt. Tutaj również widoki były czarujące. Mimo zimna sesja zdjęciowa przy tarasie widokowym trwała długo. A zaraz potem udaliśmy się do schroniska „Na Śnieżce” na gorącą herbatkę (niektórzy zamówili lody). Podczas zejścia na moment zeszliśmy ze szlaku, aby przy tablicach pamiątkowych oddać hołd wszystkim przewodnikom, którzy zginęli w górach.

W drodze powrotnej zaliczyliśmy jeszcze jedno schronisko u podnóża Śnieżki – Dom Śląski. Wracaliśmy inną trasą, która częściowo biegła wzdłuż granicy czeskiej. Po drodze odwiedziliśmy czeskie schronisko Lucni Bouda. Po dłuższych zmaganiach z kelnerami i naszym językiem angielskim udało nam się zamówić gorącą czekoladę ( „10 hot chocolate please.”).

Następnego dnia czekała nas długa trasa do Słoneczników, a potem do schroniska Odrodzenie. Tego dnia było bardzo słonecznie, wszyscy mieliśmy świetne humory i droga mijała nam szybko. W schronisku Odrodzenie mieliśmy długi, zasłużony postój i zjedliśmy pyszny obiad. Wracaliśmy zielonym szlakiem, podziwiając górskie potoki i delektując się źródlaną wodą.

Po powrocie do Samotni myśleliśmy, że nikt tego wieczoru nie będzie miał sił na nocne harce, ale (mimo pęcherzy na piętach) było zupełnie inaczej.

Czwarty dzień to niestety pożegnanie z naszym świetnym przewodnikiem, zejście szlakiem do Karpacza i długa podróż do domu (niech żyje PKP).

Wycieczka była super, szkoda, że nie możemy jej powtórzyć.

 

Maturzyści


ulotka_dla_g5.jpg [845x589]

 

150 rocznica powstania styczniowego

7 i 8 lutego w naszej szkole obchodziliśmy 150 rocznicę wybuchu powstania styczniowego. Powstanie styczniowe było największym polskim powstaniem narodowym. Ze względu na dysproporcję sił, powstanie miało charakter wojny partyzanckiej. Podczas powstania stoczono ponad 1200 bitew i potyczek. Zryw skierowany przeciw Imperium Rosyjskiemu zakończył się klęską. Około 30 tysięcy powstańców zginęło w walkach lub zostało na Syberię. Pani Barbara Urban przygotowała serię wykładów, na których mogliśmy zobaczyć fragmenty filmów, reprodukcje obrazów oraz prezentację multimedialną. Dla nas – uczniów była to wspaniała lekcja historii naszego kraju.

red. Piotr Stachowiak 3LO

 

Wieści ze Sztabu XXI Finału WOŚP

W niedzielę  13 stycznia 2013 r odbędzie się  XXI Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Nasz  Sztab   liczy w tym roku ok.60  wolontariuszy. Są to  przede wszystkim  uczniowie naszej szkoły z liceum i gimnazjum, jak również nasi absolwenci,  oraz ich przyjaciele. Dla nas jest to mały jubileusz,   ponieważ będzie to nasz  piętnasty  udział w  finałach  WOŚP . Gramy od  1999 roku i  zebraliśmy w tym czasie  ponad 300 tys zlotych ( a dokładnie 336 583,05 zł)

W naszej  gminie  tegoroczny XXI  Finał WOŚP  podobnie jak w ubiegłym roku  organizowany jest  wspólnie z Ośrodkiem Kultury w Pobiedziskach, który zajmie się przygotowaniem  imprezy artystycznej i oprawą muzyczną. w tym dniu.

Impreza rozpocznie się  w Pobiedziskim Ośrodku Kultury już od  godziny 14.00 i potrwa do 20.00. Na zakończenie imprezy z naszego pięknego Rynku  wspólnie wyślemy „ Światełko do nieba”  

Temat tegorocznego Finału brzmi: „ Dla ratowania życia  dzieci i godnej opieki medycznej seniorów”.

.Mamy nadzieję iż tego dnia  mieszkańcy naszej gminy włączą  się solidarnie w tę akcję jak podczas ubiegłych Finałów. Będziemy   również wdzięczni za przekazane przez  Państwa dary, które  wezmą udział w licytacji podczas imprezy, a uzyskane środki zasilą konto WOŚP i zwiększą  sumę zebranych pieniędzy przez wolontariuszy naszej gminy.

 

W  Ośrodku  Kultury  i   w sztabie trwają  przygotowania do Finału. Otrzymaliśmy już z Fundacji  plakaty, puszki dla wolontariuszy i gadżety do wylicytowania Z niecierpliwością czekamy na identyfikatory  i serduszka. Program imprezy i stan przygotowań  przedstawimy już wkrótce.

red. Barbara Urban

dsc_0201.jpg [300x199]

 

Oko w oko z aktorami

                Dnia 19 grudnia 2013 roku wybraliśmy się  do Poznania,  do Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego  na spektakl zatytułowany „Dyskretny urok burżuazji”.  Przedstawienie w  reżyserii Marcina Libera, to nowatorskie połączenie filmu, nagrodzonego  Oskarem w 1972 roku, utworu  „Trzy monologi” Dario Fo i Franki Rame uwieńczonego Nagrodą Nobla w 1997 roku w dziedzinie literatury oraz  fragmentów dramatu „Śmierć człowieka- wiewiórki” autorstwa  polskiej dramatopisarki, Małgorzaty Sikorskiej Miszczuk.

 Spektakl za pomocą  absurdu  i surrealistycznych technik obnaża zakłamanie świata, w którym przyszło nam funkcjonować.  Porusza problem terroryzmu, despotycznych rządów, zdrady, fałszu i sztucznych relacji, panujących między ludźmi z tzw. wyższych sfer.

Oglądając niecodzienne widowisko,  byliśmy zachwyceni wszystkim: grą aktorów, scenografią, muzyką, światłem, szalonymi pomysłami reżysera.  Naprawdę warto było pojechać. W drodze powrotnej wymienialiśmy spostrzeżenia. Każdy z nas  trochę inaczej zrozumiał treść przedstawienia. Cieszyliśmy się, że z  bardzo bliskiej  perspektywy, a mianowicie  I rzędu, mogliśmy  zobaczyć wielu znanych aktorów. Odczuwaliśmy ich  wysiłek  i wczuwaliśmy się w mistrzowsko odgrywane role. Było to niesamowite przeżycie.  Już nie możemy doczekać się następnego wyjazdu. Ci co nie byli z nami, niech żałują...

                Pani R.Połeć, B.Majchrowicz i A.Lipnickiej dziuękujemy za opiekę i zorganizowanie wyjazdu.

red: uczennica klasy II LO Natalia Lenartowicz

 

DLACZEGO WARTO WYBRAĆ  NASZĄ SZKOŁĘ?

Wypowiedzi uczniów Liceum  w Zespole Szkół w Pobiedziskach Letnisku:

  • Bezproblemowy, szybki dojazd do szkoły
  • Niskie koszty związane z dojazdem
  • Wczesny powrót do domu
  • Dobry kontakt z nauczycielami
  • Otwartość nauczycieli na nasze problemy
  • Możliwość szczerej rozmowy z nauczycielami na różne tematy
  • Dobre relacje z kolegami w klasie i w szkole
  • Możliwość wyboru zajęć  z wychowania fizycznego
  • Częste wyjazdy na obozy, wymianę międzynarodową, wykłady i warsztaty na wyższych uczelniach
  • Duże możliwości rozwijania swoich zainteresowań poprzez udział w przedstawieniach i uroczystościach


Mikołajki na sportowo

W dniu 6 grudnia nasza klasa postanowiła „zafundować” sobie prezent mikołajkowy w postaci wyjazdu na lodowisko. Byliśmy na tyle poważni i odpowiedzialni, że … nie kosztem ważnych lekcji. No więc ”uwolniliśmy się” tylko z ostatniej (oczywiście za zgodą pani dyrektor). Najbliżej i najłatwiej było nam dojechać na „Bogdankę”. Sprzyjało nam szczęście, bo lodowisko było puste, więc przez półtory godziny mieliśmy je niemal wyłącznie do naszej dyspozycji.

Wśród nas byli zarówno wytrawni łyżwiarze jak i początkujący. Na szczęście poczucie solidarności i silne więzi przyjaźni, panujące w naszej klasie, nie pozwoliły aby te osoby wiecznie wycierały swoimi spodniami lodowisko. Nasze opiekunki też nieźle sobie radziły. Eskapada była bardzo udana. Zanim zeszliśmy z lodowiska, już postanowiliśmy powtórzyć ten wyjazd. Do domu wróciliśmy „pozytywnie zmęczeni” i bardzo zadowoleni.

red. 2 LO


 dsc03447.jpg [300x225]


Kolejna wizyta w słonecznej Frankonii

W dniach od 08. do 13. października 20 uczniów Zespołu Szkół im. Konstytucji 3 Maja w Pobiedziskach Letnisku wraz z opiekunami, panią Danutą Larus, pełniącą obowiązki dyrektora szkoły, oraz Renatą Magnuszewską, nauczycielką języka niemieckiego, gościło w Szkole Realnej w Marktheidenfeld w ramach wymiany uczniowskiej.

Celem spotkania było zebranie i opracowanie materiałów do mającej się odbyć pod koniec listopada w Marktheidenfeld wystawy organizowanej przez Instytut Polski w Darmstadt pt. ”Historia stosunków polsko-niemieckich po II Wojnie Światowej”. Młodzież kompletowała materiały odnośnie tego, co ich zdaniem, jest typowo polskie i typowo niemieckie oraz informacje o mieście partnera, które, ich zdaniem, są najbardziej ciekawe.

Przyjęci zostaliśmy, jak zwykle, bardzo serdecznie a program, jaki nam przygotowano, był nadzwyczaj ciekawy. Zaraz następnego dnia podjęci zostaliśmy przez Burmistrza Miasta i Gminy panią Helgę Schmidt-Neder, która osobiście przeprowadziła prezentację multimedialną Marktheidenfeld i okolic opatrzoną własnym komentarzem. O zainteresowaniu tym, co mówiła, świadczyć może grad pytań, którymi ją potem wręcz zasypano. Pani Helga Schmidt-Neder podkreśliła również znaczenie projektu wymiany uczniowskiej dla partnerstwa naszych miast. Zaraz po spotkaniu młodzież ochoczo ruszyła w miasto aby zrealizować zadania z przygotowanej przez naszych przyjaciół gry terenowej.

W programie były również wspólne lekcje w szkole, zajęcia sportowe z panią Beatą Nolte, gotowanie polsko-niemieckiego posiłku, zajęcia komputerowe, na których przeprowadzono porównanie naszych miast, wycieczka do Wurzburga, piesza wycieczka do malowniczego klasztoru Triefenstein oraz zwiedzanie browaru Martin w Marktheidenfeld. Nauczycieli Szkoły Realnej oraz nas, opiekunów, zaproszono na spektakl kabaretowy z udziałem Steffena Mollera, na którym przez ponad dwie godziny dwa narody, polski i niemiecki salwami śmiechu kwitowały żarty na temat swojej mentalności.

Czas upłynął jak zwykle za szybko, ale to przecież nie ostatnia taka wymiana.

Koordynator ds. wymiany uczniowskiej

Renata Magnuszewska


2_11.jpg [300x202]


Współpracaz Uniwersytetem Przyrodniczym

W maju 2010 roku została podpisana umowa o współpracy pomiędzy panią dziekan Wydziału Hodowli i Biologii Zwierząt Uniwersytetu Przyrodniczego prof. dr hab. Małgorzatą Szumacher- Strabel i panią dyrektor Zespołu Szkół w Pobiedziskach Letnisku mgr inż. Wieslawą Smalarz. Współpraca dotyczyła wykładów i warsztatów dla uczniów naszej szkoły prowadzonych na Wydziale Hodowli i Biologii Zwierząt Uniwersytetu Przyrodniczego.

W roku szkolnym 2010/2011 uczniowie Zespołu Szkół uczestniczyli w zajęciach na Uniwersytecie Przyrodniczym, prowadzonych przez pracowników naukowych tej uczelni.

Pierwsze spotkanie odbyło się 7 grudnia 2010 i dotyczyły zagadnień z genetyki. Wykłady prowadziła pani prof. Dorota Cieślak. W bardzo przystępny sposób wyjaśniła uczniom podstawowe pojęcia dotyczące genetyki oraz omówiła, czym zajmuje się Katedra Genetyki i co jest jej przedmiotem badań. Następnie uczniowie na zajęciach laboratoryjnych samodzielnie przygotowali preparaty, obserwowali chromosomy przez mikroskop. Zajęcia wzbudziły duże zainteresowanie.

4 marca 2011 roku uczniowie klasy I i II Liceum Ogólnokształcącego w Zespole Szkół w Pobiedziskach Letnisku po raz kolejny odwiedzili Uniwersytet Przyrodniczy  - Wydział Hodowli i Biologii  Zwierząt. Zajęcia obejmowały wykłady i warsztaty laboratoryjne.

Uczniowie wysłuchali 2 wykładów: „Krowa, jako bioreaktor” oraz „Techniki badania in vitro”.

Po zapoznaniu się z tematem młodzież podzielono na 2 grupy warsztatowe.

Uczniowie pierwszej grupy obserwowali pierwotniaki w żwaczu krowy, drugiej prowadzili proste techniki In vitro. Po wykonaniu zadań nastąpiła zamiana grup. Każdy uczeń miał możliwość samodzielnie wykonywać czynności laboratoryjne, obserwacje mikroskopowe i wyciągać na tej podstawie wnioski. Zajęcia były bardzo interesujące dla młodych ludzi.

            10 maja 2011 odbyły się już ostatnie w roku szkolnym2010/2011 zajęcia na Wydziale Hodowli i Biologii  Zwierząt w Katedrze Małych Ssaków i Surowców Zwierzęcych. Uczniowie zapoznali się z hodowlą owiec poprzez wykład "Użytkowanie mleczne owiec w rejonie nizinnym i technologia napojów fermentowanych z mleka owczego" . Temat przybliżył uczniom pan prof. dr hab. Piotr Ślósarz. Następnie uczniów podzielono na 2 grupy. 

 Jedna grupa uczniów zwiedziła hodowlę owiec. Młodzi ludzie obserwowali zachowanie owiec, mogli je dotknąć a nawet wziąć na ręce. Byli również obecni przy udoju owiec.

Druga grupa  zapoznała się z technologią i przygotowaniem jogurtów i serów z mleka owczego. Związane to było również z degustacja produktów. Na początku podchodzili do tych produktów z rezerwą, ale po spróbowaniu bardzo im smakowały.

Następnie grupy uczniów się wymieniły warsztatami. .

Uczniowie również mogli zobaczyć różne odmiany królików.

Zajęcia zachwyciły uczniów. Dowiedzieli się wielu ciekawych informacji o owcach. Kontakt z żywym zwierzęciem był dla nich bardziej interesujący niż przeczytanie o tym w podręczniku.

W I półroczu 2011/2012 roku odbyły się 2 zajęcia na Uniwersytecie Przyrodniczym.

W październiku 2011 roku odwiedziliśmy ponownie Katedrę Małych Ssaków i Surowców Zwierzęcych na Wydziale Hodowli i Biologii. Uczniowie wysłuchali wykładu na temat badań ultrasonograficznych i ich wykorzystaniu w diagnostyce. Następnie każdy mógł przeprowadzić badanie ultrasonograficzne ciężarnej owcy. Uczniowie wykazywali duże zainteresowanie przenośnym ultrasonografem i samym badaniem. Niektórzy potrafili określić ułożenie płodu owcy warsztaty prowadził  pan prof. dr hab. Piotr Ślósarz.

W styczniu 2012 roku odbyły się zajęcia w Zakładzie Anatomii Zwierząt. Uczniowie mogli zobaczyć szkielety i spreparowane narządy zwierząt. Pan dr Marcin Komosa opowiedział uczniom o charakterze i zakresie badań w Zakładzie Anatomii. Uczniowie zadawali panu dr wiele pytań, chcieli ja najwięcej się dowiedzieć.

Byliśmy również w Zakładzie Zoologii, gdzie przedstawiono nam tematykę badań tego zakładu. Prace badawcze koncentrują się na ekologii, zachowaniu, ewolucji i biologii konserwatorskiej. Używając zwierząt jako modeli, uczeni próbują odpowiadać na pytania o znaczeniu ogólnobiologicznym. Zajmują się głównie ptakami i ssakami i chcą poznawać specyficzne cechy biologiczne, charakterystyczne właśnie dla tych grup zwierząt. Uczniowie mogli obserwować różne eksponaty ssaków i ptaków.  Wykłady i warsztaty były niezwykle interesujące.                                                                                  W czerwcu 2012 roku uczniowie uczestniczyli w warsztatach i wykładach w Zakładzie Rybactwa Śródlądowego i Akwakultury na Wydziale Hodowli i Biologii  Zwierząt. Kierownik Zakładu dr hab. Jan Mazurkiewicz przedstawił tematykę i zakres badań Zakładu. Następnie odbyły się zajęcia laboratoryjne. Uczniowie obserwowali i opisywali organizmy żyjące w wodzie. Najciekawsze dla młodych ludzi okazały się ćwiczenia w obserwacji i poznaniu cech anatomicznych ryb. Określali wiek ryb na podstawie pobranych łusek. Na zakończenie jeden z pracowników Zakładu zaprezentował uczniom oprzyrządowanie i stroje do nurkowania. Zajęcia były bardzo ciekawe i zajmujące.

Jesteśmy bardzo wdzięczni pani dziekan Wydziału Hodowli i Biologii Zwierząt Uniwersytetu Przyrodniczego prof. dr hab. Małgorzatą Szumacher- Strabel oraz innym pracownikom naukowym za umożliwienie naszym uczniom udziału w warsztatach i wykładach dotyczących biologii. Zainteresowanie uczniów jest ogromne. Mam nadzieję, że nawiązana współpraca przyniesie wymierne efekty naszym uczniom i po zdaniu egzaminu maturalnego staną się studentami Uniwersytetu Przyrodniczego.

                                                                                              Elżbieta Brussy

                                                                                              Nauczyciel biologii