Współpraca z zagranicą

logo_pnwmpngpagespeedceprd34rkdet.png [300x51]

Pobiedziska – Marktheidenfeld

– kolejna edycja wymiany

prezentacja wymiana uczniowska 2016r.

galeria zdjęć wymiana uczniowska 2016r. - część 1

galeria zdjęć wymiana uczniowska 2016r. - część 2

galeria zdjęć wymiana uczniowska 2016r. - część 3

W dniach 10  - 15 października odbyła się kolejna 6-sta wizyta w Realschule w Marktheidenfeld  - uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół im. Konstytucji 3 Maja w Pobiedziskach Letnisku, w ramach wymiany polsko – niemieckiej, dotowanej przez POLSKO – NIEMIECKĄ WSPÓŁPRACĘ MŁODZIEŻY. Nasz pobyt w tym pięknym mieście przebiegał pod hasłem – „Jesteśmy otwarci na innych ludzi”.

Spotkaliśmy się z niezwykłą gościnnością nie tylko gospodarzy szkoły i miejskiego ratuszu, znajomych, przyjaciół, prezesa Pana Elmara Vath oraz przedstawicieli komitetu ds. współpracy z zagranicą, ale również z serdecznością mieszkańców tego urokliwego miasta.  Przyjechaliśmy do szkoły, w której tradycyjnie przywitał nas Pan Dyrektor Ewald Kohler, Pani Beata Nolte oraz Pan Frank Schaffars   wraz z nauczycielami, uczniami i rodzicami.

Przygotowany dla nas program był bardzo atrakcyjny, a jego realizacja sprawiła uczniom wiele radości oraz wyposażyła ich w nową wiedzę i umiejętności. Mieliśmy okazję zwiedzić śluzę na rzece Men, zrozumieć jej funkcjonowanie i zobaczyć przepływające przez nią statki. Odwiedziliśmy Muzeum Papiernictwa z ponad dwusetną historią produkcji papieru. Uczniowie wzięli udział w lekcji muzealnej z możliwością samodzielnego czerpania papieru. Zwiedziliśmy miasto Wurzburg, imponujące pod względem liczby zabytków i różnorodnych stylów architektonicznych. Zachwyciliśmy się miastem Marktheidenfeld   i jego okolicą, uroczą pod względem przyrodniczym  oraz ciekawą pod względem prężnego rozwoju infrastruktury przemysłowej. Duże wrażenie zrobiła na nas szkoła, która liczy ponad 700 uczniów, dobrze wyposażona, z przestronnymi salami, stołówką, czytelnią i salą sportową. W sposób niezwykle serdeczny przyjęła nas w Ratuszu Pani Burmistrz Helga Schmidt – Neder, która przedstawiła prezentację multimedialną na temat miasta Marktheidenfeld i podkreśliła znaczenie partnerstwa pomiędzy naszymi miastami.

Na pamiątkę 12-tego spotkania w ramach wymiany polsko – niemieckiej, wręczyliśmy Szkole i Pani Burmistrz pamiątkowe albumy, które zostały przygotowane z myślą o naszej wizycie, prezentujące wspólne działania w latach 2005-2016. Pan Dyrektor Realschule Dieter Schanzer przekazał na moje ręce serdeczne podziękowania – dla mnie i Pani Renaty Magnuszewskiej, koordynatora wymiany uczniowskiej, za wkład budowania wartościowych relacji pomiędzy naszymi szkołami.

Cieszy nas fakt, że przez tyle lat potrafiliśmy współdziałać dla dobra młodzieży, szkół i rozwoju partnerstwa pomiędzy naszymi miastami. Razem wyraziliśmy wolę dalszej współpracy w celu budowania przyjaznych relacji pomiędzy młodzieżą, bez podziałów politycznych i uprzedzeń kulturowych, kształtując postawę otwartości na otaczające ich środowisko.

Wiesława Smalarz

Wymiana polsko-niemiecka 10.10.2016r.-15.10.2016r. „Jesteśmy otwarci na ludzi”

Wymiana uczniowska - Podróż – 10.10.2016r.

Wczesnym rankiem wyruszyliśmy do Niemiec. Pogoda nam sprzyja humory dopisują. Zuza jest dzisiaj naszym szkolny reporterem. Nasza wycieczka upływa pod hasłem wielkiego oczekiwania. Pozdrawiamy

Nasza podróż rozpoczęła się o świcie. Najpierw pamiątkowe zdjęcie, pożegnanie z rodzicami i wreszcie wchodzimy do autobusu. Albert przygląda się wystrojowi. Po długim oglądaniu stwierdził, że zasłony są z rajstop. Zdawaliśmy sobie sprawę, że podróż będzie długa więc każde z nas zajęło się swoimi sprawami. Jedni słuchali muzyki, inni czytali lekturę Pana Tadeusza. Gdy młodzież siedziała cicho Józef z paniami śmiali się do rozpuku. Albert myślał tylko o sobie i chwali się swoimi mięśniami. Stwierdził, że jest rycerzem, a Maciej jego giermkiem. Podróż była bardzo długa, ale wiązaliśmy z nią wielkie oczekiwanie. Każdy jednym słowem określił swoje oczekiwanie. Dla Macieja to wyprawa to niespodzianka, dla Tosi integracja, dla Ani kciuk w górę, a dla pani Wiesi przyjaźń. Godziny mijały i w końcu dojechaliśmy. Było bardzo miło i serdecznie.

Zuzanna Meisner

Wymiana uczniowska - Wycieczka do Lengfurt i zwiedzanie śluzy – 11.10.2016r.

Każdy dzień tutaj jest pełen niespodzianek. Wczesnym rankiem zostaliśmy powitani przez dyrektora szkoły, który wyraził radość z naszego przyjazdu. Pani Wiesia ofiarowała szkole własnoręcznie zrobiony album dotyczący kilkuletniej współpracy pomiędzy szkołami. Album był bardzo oryginalny i wzbudził duże  zainteresowanie wśród uczniów i nauczycieli. Po oficjalnym przywitaniu wyruszyliśmy na pieszą wędrówkę wzdłuż Menu. Podziwialiśmy urocze zakątki i piękne widoczki. Uczniowie troszeczkę marudzili, bo trasa była dość długa, ale najważniejsze, że humory dopisywały. Doszliśmy do śluzy nad Menem. Mieliśmy szczęście, bo trafiliśmy akurat na moment, kiedy otwierano śluzę i przepływały statki. Podczas wędrówki nawiązywały się i zacieśniały przyjaźnie. Dzień był pełen wrażeń, pogoda słoneczna. Reporterem był Albert, niestety, nie przekazał tekstu redaktorowi generalnemu, czyli mnie.

Z przymrużeniem oka Halina Czajka

Słowa jakimi określiłbym pierwszy dzień to: fantastyczny, ekscytujący, dobry, zastanawiający. Na początku było przywitanie i zajęło to trochę czasu. Potem zwiedzaliśmy szkołę. Podobały mi się duże  klasy dobrze wyposażone w pomoce dydaktyczne. W sali biologicznej nauczyciel wyciągał z gablot różne stworzenia. Zachwyciła mnie szkolna kuchnia. Chyba wiem, gdzie będę chodził do szkoły w przyszłym roku! Nawet piekarniki tam były. Jestem zachwycony. Później odbyliśmy pieszą wędrówkę. Wszyscy narzekali jak nogi ich bolą. Po drodze było pole kukurydzy. Koledzy wzięli kolby kukurydzy i rzucali mnie nasionami. Kiedy po raz trzeci oberwałem w tył głowy myślałem, że wybuchnę. Jednak się uspokoili. W końcu dotarliśmy na miejsce. Oglądaliśmy jak przepływają statki przez śluzę. Ta śluza to pasja pana przewodnika. Dużo o niej mówił. A nas akurat zainteresował kot, taki malutki, rudy. Zadałem pytanie dziewczynom: Co na tej wycieczce najbardziej się podobało? Życie na krawędzi, kotek, śluza...

Pozdrawiam- Albert

Wymiana uczniowska - Przyjęcie w ratuszu i kręgle – 12.10.2016r.

Nadszedł trzeci dzień naszej podróży. Punktem kulminacyjnym była wizyta w ratuszu. Spotkaliśmy się z panią burmistrz. Było wspaniale. Poznaliśmy historię miasta. Pani burmistrz powiedziała bardzo mądre słowa: Jesteście przyszłością Europy. Zapadło mi to w pamięci. Następnie poszliśmy zwiedzać miasto
rozwiązując zagadki. Musieliśmy dogadać się z niemieckim kolegą. Wszyscy doskonale sobie poradzili. Popołudniu poszliśmy na kręgle i rozegraliśmy mecz. Podzieliliśmy  się na dwie drużyny Polska-Niemcy. Przegraliśmy tylko 13 punktami. Było naprawdę fantastycznie. Tak ekscytującego meczu nie zapomnę.

Maciej Krysiński

Wymiana uczniowska - Zwiedzanie muzeum papieru w Hamburgu – 13.10.2016r.

Kolejny dzień wymiany upłynął pod znakiem papieru. Wczesnym rankiem pojechaliśmy do fabryki papieru w Homburgu. Było to bardzo ciekawe doświadczenie. Fabryka funkcjonowała przez ponad 200 lat. Był to zakład rodziny Follerow. Ta rodzina zajmowała się ręczną produkcją papieru. Dla nas największą atrakcją było wyprodukowanie własnej kartki papieru. Wizyta w Museum Papiermuhle była bardzo  interesująca. Odbywała się w języku angielskim. Wszystko zrozumieliśmy. Dobrze uczyć się języków. Minusem tej wyprawy było zimno. Kiedy wsiedliśmy do autobusu odczuliśmy wielką ulgę. Było w nim cieplutko. Wracając z wycieczki zjedliśmy pyszny obiad w szkolnej stołówce. Dzień zaliczamy do bardzo udanych. A jeszcze czeka nas dużo niespodzianek od rodzin.

Autor- dobrze znany redakcji.

Wymiana uczniowska – Zwiedzanie twierdzy w Wurzburgu – 14.10.2016r.

Dzisiaj zwiedzaliśmy miasto Wurzburg.  Polska przewodniczka przeprowadziła z nami lekcję muzealną dotyczącą męczennika Kiliana. Maciej został przebrany za
biskupa,  a Albert za rycerza. Albert przymierzał różne zbroje rycerskie. Był bardzo dzielny, bo zbroje
były ciężkie. Dowiedzieliśmy się, ze Kilian umarł za wiarę. Zabiła go jego własna szwagierka, która się bała , że straci władzę. Przewodniczka Sandra oprowadziła nas po zamku i twierdzy. Zobaczyliśmy jak wyglądało średniowieczne więzienie. Pogoda nas dzisiaj rozpieszczała. Wurzburg jest pięknym miastem. A później mogliśmy poszaleć na zakupach. Bardzo chcieliśmy kupić pamiątki dla naszych rodziców i rodzeństwa i to się udało. Wróciliśmy bardzo zadowoleni. Do zobaczenia w Polsce.

Ania Szwajkowska

Wymiana uczniowska – Powrót do domu – 15.10.2016r.

15 października, wczesnym rankiem,  pożegnaliśmy się z naszymi niemieckimi przyjaciółmi i wyruszyliśmy w drogę do Polski. Pożegnanie było bardzo serdeczne. Żal odjeżdżać. Kiedy wsiedliśmy do autobusu większość położyła się spać, a pozostali rozmawiali. Wymieniliśmy się wrażeniami, a było ich naprawdę wiele. Podróż nam się dłużyła. Trzeba było robić przerwy. Jechaliśmy długo, ale bezpiecznie i szczęśliwie dojechaliśmy do celu. Prosto z autobusu wylądowaliśmy w ramionach rodziców. Na wymianie było wspaniale. Poznaliśmy nowych kolegów i koleżanki. Doskonale bawiliśmy się, a także uczyliśmy przez zabawę. Dziękujemy naszym nauczycielom za opiekę, poczucie humoru i radość. Śmialiśmy się codziennie. Było mnóstwo okazji do śmiechu.

Zuzia Meisner

Otwarci na ludzi ( wiersz narodził się w autobusie 10.10. 2016)

Jesteśmy otwarci na ludzi
Żyjemy przecież dla świata
Radość z przyjaźni się budzi
Gdy człowiek z człowiekiem się brata

Nieważne że mieszkasz na wschodzie
Nosisz w głowie marzenia
Ktoś rodzi się na zachodzie
Pragnie marzeń spełnienia

Człowiek jest tylko
człowiekiem
Harmonii pragnie na ziemi
Szczęście ssie z matki mlekiem
I życie swoje chce zmienić

Nie trzeba nam nowej wojny
Ani muru potężnego jak góry
Czlowiek chce być spokojny
I płynąć w świat tak jak chmury

Musi być człowiek uparty
Poznawać nieznane kraje
Na świat mieć umysł otwarty
I krzewić dobre zwyczaje

Podczas podróży do Niemiec napisałam ten wiersz. Inspiracją były dzieci, które razem ze mną podróżowały autobusem. One były szczęśliwe.
Jechały do swoich niemieckich kolegów i koleżanek. Trochę się bały, ale to jest normalne. Zastanawiały się co ich tam spotka? Ale to już zupełnie inni ludzie niż my dorośli. Znają języki, nie mają kompleksów, są otwarci na świat, inne zwyczaje i innych ludzi. Naszym przesłaniem w podróży było "Jesteśmy otwarci na
ludzi ".  I tak niech zostanie.
Halina Czajka

Jak i jakie święta obchodzimy?

Zespół Szkół im. Konstytucji 3 Maja w Pobiedziskach Letnisku gościł w dniach od 11.04. – 16.04 br. grupę niemieckiej młodzieży w ramach wymiany uczniowskiej. Nasza współpraca ze Szkołą Realną z Marktheidenfeld trwa od 10 lat, a obecna edycja wymiany była już szóstą z kolei.

Wizyta naszych gości zbiegła się z obchodami 1050-lecia chrztu Polski, co dało im niepowtarzalną okazję ujrzenia , w jaki sposób jubileusz obchodzony jest w naszym kraju, a szczególnie tu, w kolebce polskości, w Poznaniu, w Gnieźnie oraz na Lednicy i w Lednogórze.

W pracach nad tegorocznym projektem zatytułowanym „Jak i jakie święta obchodzimy?” uczniowie przedstawili obchodzone w kraju, lub rodzinie, święta, oraz sposób, w jaki się je obchodzi. Była to znakomita okazja do poznania świąt typowych tylko dla Niemiec i tylko dla Polski.

Ważnym elementem naszych  projektów są spotkania z władzami samorządowymi, tak więc i tym razem zostaliśmy mile przyjęci przez panią Burmistrz Miasta i Gminy Pobiedziska Dorotę Nowacka.

W programie było też zwiedzanie bardzo nowoczesnego zakładu znajdującego się na terenie naszej gminy, firmy  Tip-Topol, której należą się słowa uznania za niezwykle profesjonalne a zarazem serdeczne przyjęcie naszych gości.

Nie zabrakło też okazji do relaksu. Dzieci zachwycone były wizytą w stadninie koni Abakus oraz sponsorowanym przez firmę Euroeco, państwo Freudenreich, ogniskiem pożegnalnym w Jeziercach.

Powstały nowe znajomości i nowe przyjaźnie. Szansą na ich pogłębienie będzie nasza rewizyta w październiku tego roku. Dzieci nie mogą się już doczekać!

Renata Magnuszewska

Koordynator ds. wymiany uczniowskiej

galeria zdjęć wymiana uczniowska 2016r. - część 1

galeria zdjęć wymiana uczniowska 2016r. - część 2

galeria zdjęć wymiana uczniowska 2016r. - część 3

Pobiedziska, dnia 6 października 2014r.

Jesienią tego roku mija 10 lat owocnej współpracy pomiędzy naszymi szkołami. To był wartościowy okres czasu dla rozwoju naszych wzajemnych polsko – niemieckich kontaktów. Dlatego w imieniu całej społeczności szkolnej pragniemy bardzo serdeczne podziękować za stworzenie warunków do nawiązania naszych przyjaźni, bezpośredniego komunikowania się oraz budowania nowych doświadczeń w trakcie wykonywania przyjętych wspólnych zadań. Z serca dziękujemy Dyrekcji szkoły - Panu  Dieterowi Schanzer oraz Ewaldowi Kohler i nauczycielom, w szczególności  Pani Beacie Nolte, pani birgid budich Panu Frankowi Schaffars za otoczenie nas troskliwą opieką i dostarczenie nam niezapomnianych, pełnych wzruszeń przeżyć podczas pobytu w Waszej szkole oraz w najpiękniejszych miejscach w Marktheidenfeld i w Bawarii. Rodzicom i przyjaciołom szkoły, w szczególności Pani Luci Freitag i Pani Beacie Abb dziękujemy za zapewnienie naszym uczniom i nauczycielom niezwykle serdecznej i rodzinnej gościny w swoich domach.  Równie serdecznie dziękujemy Pani Burmistrz Heldze Schmidt-Neder i Przewodniczącemu Komitetu Miast Partnerskich Panu Heribertowi Felbinger za wspieranie naszego partnerstwa w ramach porozumienia miedzy miastami bliźniaczymi.

Nasze partnerstwo jest wyśmienitą okazją do realizacji w praktyce idei zjednoczonej Europy. Razem przyczyniamy się do likwidowania szkodliwych stereotypów i uprzedzeń. Dzięki wzajemnym kontaktom kształtujemy intelekt, osobowość i postawy młodych ludzi, ukazujemy młodzieży efekty współdziałania szkoły, rodziców i władz samorządowych, poszerzamy ich horyzonty, kształtujemy postawę otwartości na otaczające ich środowisko. Wszystkie te wartości realizujemy w naszym procesie edukacyjnym, a uczestnicząca w nim młodzież w naturalny sposób zaspakaja ciekawość świata. Nie ma lepszej szkoły wzajemnej tolerancji i budowania przyjacielskich relacji niż partnerska inicjatywa podobna do naszej.

Życzę wszystkim, abyśmy mieli w sobie wystarczająco dużo chęci, energii i wytrwałości, żeby zbudowane dotychczas relacje i przyjaźnie dalej utrzymywać i rozwijać, o których będzie można powiedzieć, że przetrwały próbę odległości i czasu. Na ten tydzień wspólnej nauki, zabawy i pracy życzę wszystkim dni pełnych niezapomnianych wrażeń i nowych cennych doświadczeń.

Koordynator ds. wymiany                                                                                       Dyrektor Zespołu Szkół

Renata Magnuszewska                                                                                               Wiesława Smalarz

Historia kontaktów

Zespołu Szkół im. Konstytucji 3 Maja w Pobiedziskach Letnisku

ze Szkołą Realną w Marktheidenfeld

Nadrzędnym celem współpracy polsko – niemieckiej było stworzenie warunków do nawiązania przyjaźni, bezpośredniego komunikowania się oraz budowania nowych doświadczeń w trakcie wykonywania przyjętych wspólnych zadań. W realizację zadań oraz programów edukacyjnych wizyt w kolejnych etapach wymiany włączyła się cała społeczność szkolna oraz władze samorządowe gminy.

Dzięki nawiązanej współpracy między naszymi szkołami ogromnie wzrosła motywacja do nauki języka niemieckiego oraz zainteresowanie krajem sąsiada. Przyczyniliśmy się w znacznym stopniu do złamania stereotypów i uprzedzeń, stworzyliśmy warunki do kontynuowania nawiązanych przyjaźni. Dzięki wzajemnym kontaktom kształtujemy intelekt, osobowość i postawy młodych ludzi, ukazujemy młodzieży efekty współdziałania szkoły, rodziców i władz samorządowych, poszerzamy ich horyzonty, kształtujemy postawę otwartości i tolerancji.

1. 01.11.2004r. – wizyta przygotowawcza wicedyrektora Szkoły Realnej z Marktheidenfeld pana Ewalda Kohlera w Zespole Szkół  im. Konstytucji 3 Maja w Pobiedziskach Letnisku oraz Urzędzie Miasta i Gminy Pobiedziska
  2. Maj 2005r. – wizyta delegacji gminy Pobiedziska z Panem Burmistrzem Michałem Podsadą w  Marktheidenfeld w celu ustalenia programu współpracy między miastami oraz omówienia pierwszego etapu wymiany uczniowskiej.
  3. Pierwsza edycja wymiany pt. „ Walory turystyczne regionu”W okresie od 24 - 29.04.2006r. grupa uczniów (17 osób) ze Szkoły Realnej z Marktheidenfeld wraz z nauczycielami gościła w naszej szkole i u polskich rodzin. Celem pierwszej edycji wymiany było wykonanie prospektu multimedialnego, ukazującego walory turystyczne regionu, który miał zachęcić mieszkańców obu gmin (Pobiedziska – Marktheidenfeld) do wzajemnych wizyt w ramach partnerstwa miast.
    09 - 4.10. 2006r. - Kilka miesięcy później, jesienią odbyła się rewizyta – 20 uczniów naszej szkoły z nauczycielami wyjechało do Marktheidenfeld na tygodniowy pobyt.
  4. 28.06. - 21.07.2007r. – udział delegacji, przedstawicieli władz samorządowych oraz placówek oświatowych w obchodach 750-lecia nadania praw miejskich Pobiedziskom, podpisanie pierwszej części umowy o partnerstwie miast.
  5. 06 - 10.12.2007r. – udział delegacji - dyrektora Zespołu Szkół, nauczycielki języka niemieckiego oraz pracownika biblioteki w Festynie Bożonarodzeniowym w Marktheidenfeld; promocja gminy Pobiedziska, rozwijanie przyjaznych kontaktów z niemieckim partnerem.
  6.  Druga edycja wymiany pt. „System edukacji w Polsce i Bawarii”Dwa lata później – od 14 – 19.04.2008r. w podobny sposób odbyła się druga edycja obustronnej wymiany, w której w sumie wzięło udział 20 uczniów z Marktheidenfeld i 20 uczniów z Pobiedzisk z nauczycielami.  Tematem drugiego etapu wymiany było porównanie systemu szkolnictwa oraz poznanie życia szkolnego w Polsce i Bawarii.
    30.09 – 04.10. 2008r. – rewizyta uczniów Zespołu Szkół w Pobiedziskach Letnisku w Szkole Realnej w Marktheidenfeld.
  7. 22 - 26.07.2009r. Wyjazd gimnazjalistów i licealistów wraz z zespołem „Wiwaty” do Marktheidenfeld. Zaprezentowanie programu artystycznego na festynie „Marktheidenfeld jest kolorowy”, ukazującym kulturowość partnerskich miast.
  8.  Trzecia edycja wymiany pt. „Co nas łączy, co nas różni w sporcie?”
    19 - 24.04.2010r. - wizyta 19 uczniów i ich opiekunów ze Szkoły Realnej w  Marktheidenfeld w Zespole Szkół  w Pobiedziskach Letnisku. Myślą przewodnią towarzyszącą wymianie było zachęcenie młodzieży do poznania i uprawiania popularnych dyscyplin sportowych w zaprzyjaźnionych szkołach.
    11 - 16.10.2010r.  –rewizyta 19 uczniów Zespołu  Szkół w Pobiedziskach Letnisku  w Szkole Realnej w Marktheidenfeld.
  9. Czwarta edycja wymiany pt. „Typowo polskie – typowo niemieckie.”
    23 - 28.03.2012r. wizyta 20 uczniów i ich opiekunów ze Szkoły Realnej w  Marktheidenfeld w Zespole Szkół  w Pobiedziskach Letnisku.
    08 - 13.10.2012r. – rewizyta 20 uczniów  Zespołu  Szkół w Pobiedziskach Letnisku  w Szkole Realnej w Marktheidenfeld. W trakcie tej edycji wymiany młodzież kompletowała materiały odnośnie tego, co ich zdaniem, jest typowo polskie lub typowo niemieckie oraz informacje o mieście partnera, które, ich zdaniem, są najbardziej ciekawe.
  10. Piąta edycja wymiany pt. „ Freundschaft znaczy przyjaźń…” 07 - 12.04.2014r. – wizyta 18 uczniów i ich opiekunów ze Szkoły Realnej w  Marktheidenfeld w Zespole Szkół  w Pobiedziskach Letnisku.
    06 – 11.10.2014r. rewizyta 18 uczniów wraz z opiekunami z Zespołu  Szkół w Pobiedziskach Letnisku  w Szkole Realnej w Marktheidenfeld. Myślą przewodnią towarzyszącą wymianie było wzbogacanie naszych światopoglądów o nowe wartości, poszerzanie wiedzy o otaczającym nas świecie, uczenie tolerancji, szukanie różnic i podobieństw kulturowych, poszanowanie wzajemnych różnic, a przede wszystkim budowanie przyjacielskich relacji poprzez wspólne działanie

Dyrektor Zespołu Szkół

Wiesława Smalarz

dsc04014.jpg [300x225]dsc03849.jpg [300x225]wymiana6.jpg [300x200]wymiana1.jpg [300x200]wymiana2.jpg [300x225]wymiana4.jpg [300x225]